Kledingvoorschriften & afspraken

Pupillen:
De pupillenscheidsrechters mogen fluiten in een trainingspak, daarop dragen zij een jasje met de opdruk “pupillenscheidsrechter”. Zij kunnen dit jasje in de bestuurskamer pakken wanneer zij zich melden voor de te fluiten wedstrijd. De pupillenscheidsrechter zorgt ervoor dat hij/zij op tijd aanwezig is voor de wedstrijd en ontvangt dan pen, papier en een fluitje. Een horloge voor de tijdwarneming moet de scheidsrechter zelf regelen.

Hij/zij ontvangt na het doorgeven van de uitslag en het inleveren van de gebruikte spullen bij de gastvrouw 2 consumptiemunten.

Een pupillenscheidsrechter kan in aanmerking komen om een juniorscheidsrechter te worden, dit geschied op basis van de volgende punten:

• De scheidsrechter moet voldoende pupillen wedstrijd hebben gefloten.
  • De scheidsrechter heeft laten zien dat het fluiten hem/haar gemakkelijk afgaat, en kan gewenst gezag laten zien op het veld.
  • De scheidsrechter is 15  jaar of ouder.
  • De scheidsrechter is bereid om de cursus verenigingsscheidsrechter te volgen.
  • De scheidsrechtercoördinator acht namens de scheidsrechterscommissie de scheidsrechter voldoende geschikt om de pupillenwedstrijd te fluiten.

Junioren/senioren:
De junior/senior scheidsrechter zorgt dat hij/zij zich ten minste een half uur voor aanvang wedstrijd gemeld heeft in de bestuurskamer. Hij /zij controleert of de te fluiten teams het digitaal wedstrijdformulier hebben ingevuld en opgestuurd naar de scheidsrechter. De scheidsrechter draagt tijdens het fluiten een tenue bestaande uit een shirt, broekje en sokken. Vanuit de vereniging ontvangt de scheidsrechter een setje rode en gele kaarten, scoreblokje en een FOX40 fluitje.

1 keer in de 3 jaar mag een gecertificeerde verenigingsscheidsrechter een tenue uitzoeken, de vereniging zal dit tenue tot €60 euro vergoeden.

Voor de wedstrijd krijgt de scheidsrechter koffie/thee aangeboden, in de rust krijgt hij/zij fris aangeboden en na afloop van de wedstrijd ontvangt de scheidsrechter 3 consumptie munten.

De scheidsrechter voert een pascontrole uit in de kleedkamer of op het veld, door middel van de wedstrijdzakenapp die hij/zij op de telefoon heeft geïnstalleerd. Wanneer een speler niet over een spelerspas beschikt, volstaat een geldige ID kaart of rijbewijs. Wanneer dit allemaal niet aanwezig is, dan is deze speler niet speelgerechtigd en zal deze speler niet opgesteld mogen worden.

Wanneer een scheidsrechter stopt met fluiten zal de vereniging vragen om de kaarten, scoreblokje in te leveren. Ook zal gevraagd worden aan de scheidsrechter om het tenue, dat (deels) vergoed is door de vereniging, als reservetenue beschikbaar te stellen voor andere scheidsrechters. De reservetenues liggen in de scheidsrechterskast van wedstrijdzaken.

Gegeven kaarten tijdens de wedstrijd dienen altijd door gegeven te worden via het digitaal wedstrijdformulier. Bij rode kaarten zal de scheidsrechter via de secretaris een vragenlijst moeten invullen in sportlink. Indien nodig zal ook een strafrapport opgesteld worden, dat via de secretaris naar de KNVB gestuurd zal worden.

Planning en wijzigingen:
De scheidsrechter coördinator plant een scheidsrechter twee (2) weken voor het te spelen programma. Tot donderdags voor het te spelen weekend kan het zijn dat de scheidsrechter nog wordt vervangen. Mocht er geen scheidsrechter voor een team aangesteld zijn, dan ontvangt de leider van het team een bericht, dit kan door zowel de scheidsrechtercoördinator als de technisch coördinator gebeuren. Het desbetreffende team is dan zelfverantwoordelijk om een scheidsrechter te regelen.