Vertrouwenspersonen RKSV Driel

Het bestuur van RKSV Driel heeft de functie van vertrouwenspersoon ingesteld. Deze functie staat niet op zichzelf, maar vormt een schakel in het beleid om een veilige en beschaafde vereniging te zijn waar iedereen met plezier voetbalt en zich thuis voelt.

In ons beleidsplan staat vermeld dat RKSV Driel respect afdwingt door de wijze waarop sportieve prestaties worden geleverd met inachtneming van de basiswaarden: respect, openheid, eerlijkheid, loyaliteit en verantwoordelijkheid. Deze basiswaarden maken onderdeel uit van de gedragscode van RKSV Driel.

Een vertrouwenspersoon valt niet onder het bestuur of een commissie maar staat los van alles. Op deze manier kan hij/zij onafhankelijkheid garanderen.  Wel vormt hij/zij een belangrijke schakel  tussen speler, trainer, commissies en bestuur.

Mochten zich situaties voordoen die niet tussen bijvoorbeeld trainer en speler uitgepraat kunnen worden dan kan er sprake zijn van een ongewenst gedrag. Onder ongewenst gedrag wordt in ieder geval verstaan:  seksuele intimidatie; agressie en geweld; pesten; discriminatie; interne criminaliteit. Het herkennen en voorkomen van ongewenst gedrag is een zaak van de gehele vereniging.

Hoe kan een vertrouwenspersoon hieraan bijdragen?

Hij/zij

• is binnen de sportvereniging het aanspreekpunt voor iedereen (leden, ouders, vrijwilligers of gasten) die te maken heeft met ongewenst gedrag en hier met iemand over wil praten;
  • behandelt de zaken in strikt vertrouwelijke sfeer en zorgt er voor dat de vertrouwelijkheid is gegarandeerd;
  • begeleidt de aangever in het verdere verloop van de melding;
  • bemiddelt, beantwoordt vragen, verwijst indien nodig naar hulpinstanties. Is zelf geen hulpverlener;
  • kan het bestuur van de vereniging in kennis stellen van het feit dat er melding is gemaakt van ongewenst gedrag;
  • doet alleen met toestemming van de betrokkene inhoudelijk mededeling van de gemelde kwestie aan anderen;
  • is bereikbaar op een afgeschermd e-mailadres;

Harm van Lochem

Mijn naam is Harm van Lochem. Met mijn 2 kinderen woon ik sinds 2007 in Schuytgraaf. Mijn zoon voetbalt sinds een half jaar bij Driel. Voetbal is een grote hobby van mij en ik kijk graag naar voetbal langs het veld.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat spelers, trainers, leiders, ouders, vrijwilligers en anderen zich veilig voelen bij de voetbalclub. Dat zal meestal het geval zijn, maar het kan altijd voorkomen dat iemand te maken krijgt met ongewenst gedrag. Als vertrouwenspersoon hoop ik mijn steentje bij te dragen om dit op te lossen.

Saskia Hokke

Ik ben Saskia Hokke, 41 jaar oud en woonachtig in Schuytgraaf. Ik ben getrouwd met Matthijs (35+) en moeder van Lauren en Guus (JO10-1). De binding met RKSV Driel heb ik dus via de mannen uit mijn gezin. Ik draai af en toe een bardienst en vind dat er een prettige sfeer heerst binnen de vereniging.

Om mijn steentje bij te dragen aan het bestaan van de vereniging, waarbij vrijwilligers het kloppend hart zijn, denk ik de rol van vertrouwenspersoon goed te kunnen vervullen. In mijn dagelijks werk als teammanager op de spoedeisende hulp van Rijnstate is sociale veiligheid en agressie helaas een steeds groter wordend onderwerp, daardoor weet ik de juiste wegen te bewandelen.

Ook als je twijfelt of iets passend is om te bespreken ben ik laagdrempelig te benaderen. Je vindt me op zaterdag langs de velden of je kan me bereiken via onderstaande gegevens.

U kunt de vertrouwenspersonen als volgt bereiken:

Saskia Hokke
Telefoon: 06 - 81 15 27 06