Cruijff had gelijk

Union C3

C-junioren zaterdag, C1, 2e klasse 08

9 april 2016 13:00

Vandaag staat een bijzondere wedstrijd op het programma. De Drielse C1 speelt uit tegen Union, een ploeg uit Malden die na de winterstop aan de competitie is toegevoegd. Daardoor spelen ze buiten mededinging mee en tellen de punten van vandaag niet voor de ranking. Vanwege ziekte van Mark is het team incompleet en heeft coach Sjors de basisopstelling enigszins aangepast. Omdat de punten vandaag toch niet tellen geeft dat meteen de mogelijkheid om te experimenteren met de boys op andere posities om te kijken hoe ze daar uit de verf komen. Fanatiek als de mannen zijn willen ze ook onder deze omstandigheden winnen, concurrent Elistha zit ons op de hielen en dan is het goed om een psychologische tik uit te delen door weer een overwinning op de teller te zetten.

De eerste ca. 10 minuten moet het team wennen aan de nieuwe posities. De passes zijn niet strak genoeg en de boys weten elkaar nog even niet te vinden. Union speelt alsof het kampioenschap op het spel staat en lijkt Driel daarmee wat te overdonderen. Het spel gaat over en weer met hier en daar een kans tot scoren die niet wordt verzilverd. Op eigen helft heeft Driel de overhand maar eenmaal over de middenlijn wordt te vaak balverlies geleden.  Union krijgt vooralsnog weinig kans tot scoren, als het op verdedigen aankomt draagt het hele Drielse team zijn steentje bij om keeper Joël te steunen. Uit onverwachte hoek komt dan toch het eerste doelpunt. Floris zet voor op Jappie, die de bal wat vreemd op zijn slof krijgt waardoor hij in het zijnet lijkt te gaan. De keep denkt dat blijkbaar ook want hij staat erbij en kijkt ernaar. Ook wij aan de kant hebben pas door dat de bal erin zit als we de boys elkaar zien feliciteren.

Nu is de C1 los. Een regen van schoten gaat richting het doel van Union: Damian, Nick, Jappie en Nickie doen allemaal een poging een strike te scoren maar er zit een engeltje op de lat van de tegenstander. Ook een keiharde poeier van Wesley wordt met een snoekduik op het laatste moment gestopt. Ondertussen dollen Boris en Joey hun tegenstanders er keer op keer uit. Een fotomomentje waard is een lange voorzet van Floris die door een kamikazesprong van Nick vlak voor het doel bijna voor het 2e doelpunt zorgt. Maar wederom zit dat latje er tussen. De tegenstander van Boris is het zat dat hij elk duel verliest en haalt hem stevig onderuit. Deze overtreding wordt bestraft met een vrije trap. Wesley schiet hem in de kruising en Floris neemt het zekere voor het onzekere en geeft de bal nog een kopje: 0-2. Na een volgende aanval laat Union zien waar ze goed in zijn: de counter en ze scoren verdienstelijk hun 1e doelpunt. Hier moet dit team het van hebben blijkt gedurende de wedstrijd, lange ballen en snel richting doel voordat de tegenstander zich herpakt.

Het trio Roy-Damian-Jappie zorgt voor een verdere uitloop van Driel met een prachtig afstandsschot en we gaan met 1-3 de rust in. Driel zet in de tweede helft  onmiddellijk druk, maar het is Union die het eerstvolgende doelpunt scoort. De boys zien de bal uitgaan, maar de scheids helaas niet. Doordat de verdediging even stil staat in afwachting van een fluitsignaal dat niet komt krijgt Union de ruimte om makkelijk te scoren. Als de bal letterlijk het bos in gaat blijkt Boris naast turbomotoren ook springveren onder zijn voetbalschoenen te hebben. Hij springt over de (hoge!) boarding alsof het niets is. Na diverse mislukte pogingen van Driel komt Damian vanuit het middenveld met een schitterende actie dwars door de verdediging heen, ziet Nickie op de juiste plek staan en speelt strak aan. Natuurlijk laat Nickie deze kans niet liggen en het is 2-4. Opnieuw wordt de achterstand door Union ingelopen doordat de verdediging steekjes laat vallen. Met nog maar een doelpunt verschil gooit Union er qua agressie nog een schepje bovenop. Shirtjes en enkels zijn niet veilig en de vrije trappen vliegen ons om de oren. Xav wordt neergehaald en moet met een pijnlijke enkel het veld verlaten. Ook verbaal probeert Union onze boys uit de tent te lokken.

Lange tijd lijkt Driel zich niet gek te laten maken, maar dan komt Jappie toch net iets te hard in en trekt de scheids de gele kaart die, ook al is het terecht, eigenlijk ook allang voor de tegenstander had mogen komen. Maarten komt op voor zijn maat die geïntimideerd wordt door de Maldense jongens en Sjors besluit wijselijk ook hem naar de kant te halen. De C1 laat vervolgens zien dat gewoon blijven voetballen altijd het beste is. Traditiegetrouw komen ze tot scoren als ze met nog maar 10 man in het veld staan. Dat komt, volgens Cruyff doordat “5 van die 11 denken ik doe een stapje minder, terwijl 5 van die 10 er juist een schepje bovenop doen”. Als Nickie in een sandwich wordt genomen mag Wesley een vrije trap nemen, die door Nick prachtig wordt ingekopt. Met 3-5 op het scorebord keren we huiswaarts, met als tussenstop een welverdiend rondje door de lokale McDrive.