Kijken, communiceren en de rust bewaren

Eldenia JO17-1

24 september 2016 12:30

Hoogsteder, J.W.M.

Dat de jongens van de JO17-1 een fraai potje kunnen voetballen weten we, als trouwe supporters, maar al te goed. De afgelopen 2 wedstrijden ontbreekt het echter aan kijken, communiceren en de rust bewaren. En dat maakt het verschil tussen winst en verlies of gelijkspel.

Met het zonnetje in de rug kijken we vandaag naar een thuiswedstrijd tegen Eldenia. Die komen meteen serieus uit de startblokken, maar schieten gelukkig ver over. Onze bloeddruk stijgt direct een punt of 20. Floris laat een mooi staaltje van de tegenstander eruit dollen zien, de keep kan helaas voor ons echter goed vangen. Een volgende gehaaste aanval volgt snel, Nick werkt met een lobje de bal over de tegenstanders heen en zet voor op Nickie. Die schiet strak in de verste hoek, maar de keeper van Eldenia heeft uitschuifbare benen en tikt de bal nog net met zijn voet weg.

Als Eldenia een vrije trap mag nemen komen ze gevaarlijk dicht bij het doel van Joël. Met man en macht werken o.a. Julian en Stijn de bal weg. En direct gaat de aanval weer de andere kant op, via Roy, Sidar en Joey. Ze lopen echter vast op de verdediging. Als bij een spelletje ping pong gaat de bal weer de andere kant uit. Joël moet ver uit zijn doel komen om de rechtsvoor van Eldenia te stoppen. Met een dappere bodycheck voorkomt hij een doelpunt. Sam stuurt Nick naar voren, die twee verdedigers uitspeelt én de keeper en knap 1-0 maakt. Er volgen mooie acties van Wesley, Joey, Sidar en Julian, maar het spel blijft onrustig en instabiel waardoor Eldenia keer op keer kan onderscheppen en in de tegenaanval gaan. Dat vraagt een hoop energie en doorzettingsvermogen van onze boys. Door de onrust vallen er ook regelmatig gaatjes in de verdediging en Eldenia slaagt erin één daarvan te gebruiken voor de gelijkmaker. Driel heeft moeite zichzelf te herpakken en Eldenia voelt dat de kansen om hier punten te verdienen toenemen. Sam voorkomt tot 2x toe dat Eldenia kan uitlopen. Nick pikt een uitgooi op en vindt Sidar, die op de goede plek staat en onhoudbaar voor de keeper  het 2e Drielse doelpunt maakt.

Eldenia gaat voor de gelijkmaker en schiet te overhaast van afstand naast. Nickie en Floris gaan in de tegenaanval. Eldenia neemt geen risico en haalt Floris vlak voor de 16m neer. Wesley neemt de vrije trap en geeft een tikje naar Sam, die vol door de muur knalt. Ook deze keer laat de keep een knap kunstje zien en stopt de bal met de toppen van zijn vingers. Een gevaarlijke aanval van Eldenia wordt weggewerkt door Stijn. Het spel verhard en Eldenia krijgt geel voor een overtreding op Joey.  Net voor de rust zien we nog een mooie kopbal van Roy en een spannende aanval van Floris en Sidar die eindigt op de bovenkant van het net. De boys hebben flink wat kilometers afgelegd, tijd om de accu op te laden.

Maar ook na de rust komen de boys niet in het juiste ritme. De bal vliegt heen en weer en het balverlies en vechten om de bal weer terug te krijgen kost veel energie. Joël moet regelmatig in actie komen en hij weert zich dapper. Lars komt recht voor de keep maar de verdediging grijpt in. Joey voorkomt met een sliding dat een soloactie van zijn mannetje succesvol eindigt. Ook Mika blokkeert menige aanval. Maar de communicatieproblemen blijven en Eldenia scoort de gelijkmaker. Driel gaat weer in de aanval en ook Lars wordt net voor het strafschopgebied neergehaald. Sam knalt wederom dwars door de muur heen, maar de keeper staat paraat. Luc valt aan en verdient een corner. Als de bal weer teruggaat richting het Drielse doel wordt het spannend maar redt Sid op het laatste moment met een mooie sliding.

Bij een afstandsschot van Sidar staat de keeper wederom op de juiste plek. Even later schiet Joey in het zijnet. Onze bloeddruk stijgt verder. Bij een aanval van Sidar, Floris en Luc komt de keep goed uit en een schot van Nick wordt door een verdediger met het voetje van de lijn gehaald. Als de bal over de achterlijn gaat steekt de vlagger van Eldenia keurig de vlag omhoog. De scheids staat er echter met zijn rug naar toe en reageert niet.  Vanaf de kant wordt flink geroepen en de Drielse boys houden al in, in afwachting van het fluitsignaal. Eldenia zet echter door en maakt van de verwarring gebruik door hun 3e doelpunt te maken. De spanning langs de lijn loopt hoog op. De ontlading is dan ook groot als bij een vrije trap, waarbij de bal alle kanten uitgaat en de spelers letterlijk over elkaar en de keeper heen buitelen, Nick de gelijkmaker maakt. De keep heeft zijn enkel geblesseerd, maar weert nog dapper de aanvallen van Driel af. Sjors kan de spanning bijna niet meer aan. Van beide kanten volgen nog doelpogingen om de winst te behalen, maar het mag niet baten en het blijft vandaag bij gelijkspel.

Stand in de competitie: 4e

Volgende week uit tegen DCS (Zevenaar, nr 7) om 15 uur.