18 januari 2020; ARAG Fair Play certificering voor RKSV Driel!

RKSV Driel mag zich laten certificeren met het ARAG Fair Play certificaat, daarmee laat ze zien dat het arbitrage beleid binnen de vereniging in orde is. Anderhalf jaar geleden is Stefan Emons - scheidsrechter coördinator van onze vereniging - gestart met de aanvraag van het certificaat.

Hiervoor moest hij volgens een aantal richtlijnen, vastgesteld door de KNVB en de ARAG, laten zien dat RKSV Driel voldoende doet om de arbitrage op peil te houden.

Een van de richtlijnen was dat er binnen de vereniging een goed en duidelijk arbitrageplan geschreven moest worden. Dit was misschien de grootste uitdaging, RKSV Driel is immers een kleine dorpsvereniging en hanteerde voor kort geen beleidsplan als het gaat om arbitrage. Daar komt nu verandering in, na een half jaar na aanmelding voor het certificaat lag er een conceptbeleidsplan, en inmiddels is dit beleidsplan ook goedgekeurd door de KNVB.

Inmiddels heeft de vereniging ruim 98% van de scheidsrechters gediplomeerd, en kunnen wij bijna alle wedstrijden voorzien van een scheidsrechter. Voor de O8, O9 en O10 wedstrijden worden er spelbegeleiders ingezet, bij hen staat spelplezier voorop. Voor de net startende scheidsrechters heeft RKSV Driel  één (1) opgeleide scheidsrechter begeleider in huis. Ook heeft RKSV Driel voor deze scheidsrechters kleding beschikbaar gesteld zodat zij “professioneel” het veld op kunnen.

“ Wij als RKSV Driel zijn content met het initiatief van Stefan Emons en dat we ons als eerste vereniging in de gemeente Overbetuwe mogen certificeren met het ARAG Fair Play certificaat”

Stefan verteld: Het heeft ons ruim anderhalf jaar gekost om het certificaat te mogen ontvangen. Het heeft veel bloed, zweet en tranen gekost om dit voor elkaar te krijgen, maar gelukkig hebben we nu ook de goedkeuring van de KNVB. Zij hebben ons hier goed in begeleid, maar ook het vertrouwen van het bestuur van de vereniging heeft hieraan bijgedragen. Ik ben blij dat we ons als eerste vereniging in de gemeente Overbetuwe mogen certificeren met het ARAG Fair Play certificaat.

De aanvraag van het certificaat heeft ook mooie initiatieven met zich mee gebracht, zo is RKSV Driel grondlegger geweest van een breed regionaal scheidsrechters coördinatoren overleg, inmiddels bestempeld met de naam SVVA Gelderland-Midden (Samenwerkingsverband Verenigingsarbitrage Gelderland-Midden.) In dit samenwerkingsverband zitten tot nu toe 15 verenigingen, en overleggen zij maandelijks over allerlei arbitrage perikelen binnen de verenigingen, maar ook uitwisselingen van scheidsrechters verloopt via deze samenwerking.

RKSV Driel is trots dat ze zich mag gaan opmaken voor de certificering op zaterdag 18 januari 2020. Rond de klok van 11:00 uur zal het officiële gedeelte van het programma starten. De uitreiking wordt gedaan door ARAG en een betaald voetbalscheidsrechter in de persoon van Kevin Blom. Graag nodigen wij u uit om samen met ons dit heugelijke feit te komen vieren.